Uw rechten bij instapweigering
Overboeking van uw vlucht?
Mocht u niet mee met uw vlucht? In sommige situaties mag de luchtvaartmaatschappij passagiers weigeren op een vlucht, echter zijn er ook gevallen waarin zij u hulp moeten bieden. U heeft in geval van een instapweigering of overboeking mogelijk recht op compensatie.
Wanneer mag de luchtvaartmaatschappij u weigeren?
In sommige gevallen kan het zo zijn dat de luchtvaartmaatschappij u mag weigeren. Dit mag bijvoorbeeld als u niet de juiste reisdocumenten bij u heeft om te reizen van of naar een bepaalde bestemming. Andere redenen waarom een luchtvaartmaatschappij u mag weigeren zijn: redenen op het gebied van gezondheid, veiligheid of beveiliging.
Vlucht overboekt
Is uw vlucht overboekt doordat de luchtvaartmaatschappij meer stoelen heeft verkocht dan dat zij beschikbaar heeft of is er een kleiner vliegtuig ingezet? Dan kan de luchtvaartmaatschappij u vragen om vrijwillig niet mee te gaan in ruil voor de op dat moment benoemde voordelen. Zijn er geen vrijwilligers, dan kan het zijn dat u geweigerd wordt op de vlucht. In geval van overboeking van een vlucht heeft u mogelijk recht op compensatie.
Compensatie bij instapweigering
Volgens Verordening 261/2004 heeft u recht op compensatie als de luchtvaartmaatschappij uit de EU komt of de vlucht vertrekt vanuit een luchthaven in de EU. De hoogte van de compensatie wordt bepaald aan de hand van de afstand van de oorspronkelijke vlucht.
Vluchtbestemmingen binnen de EU
- €250 compensatie bij een vlucht tot 1500 km
- €400 compensatie bij een vlucht van meer dan 1500 km
Vluchtbestemmingen buiten de EU
- €250 compensatie bij een vlucht tot 1500 km
- €400 compensatie bij een vlucht van 1500 km tot en met 3500 km
- €600 compensatie bij een vlucht van meer dan 3500 km
De hoogte van de compensatie wordt verlaagd met 50% als het verschil in de aankomsttijd tussen de oorspronkelijke vlucht en de vervangende vlucht minder is dan:
- Twee uur voor alle vluchten van 1500 km of minder
- Drie uur voor alle vluchten binnen de EU van meer dan 1500 km en voor alle andere vluchten tussen de 1500 en 3500 km
- Vier uur voor alle andere vluchten
Uw compensatie claimen bij overboeking
Op het moment dat u geweigerd bent op uw vlucht is het van belang dat u aanwezig bent geweest op de luchthaven en dat u hier bewijs van heeft, zoals een boardingpass. Daarnaast is het altijd handig om door de luchtvaartmaatschappij op papier te laten zetten dat u geweigerd bent op uw vlucht zonder dat de luchtvaartmaatschappij een gegronde reden daarvoor had. Dit bewijs is nodig om een claim in te dienen bij de luchtvaartmaatschappij. Het claimen van uw compensatie kunt zelf doen of u kunt hulp zoeken bij diverse partijen.
Tips bij problemen met uw vlucht
-
1Kijk uit met het aannemen van vouchers. Deze zijn vaak moeilijk inwisselbaar en beperkt geldig. Hiermee kan uw recht op een compensatie vervallen!
-
2Vraag om een geschreven verklaring van de betrokken vliegtuigmaatschappij over de problemen met uw vlucht of bagage.
-
3Bewaar bonnetjes van de gemaakte kosten door problemen met uw vlucht of bagage.
-
4Vraag bij thuiskomst uw reisbureau, rechtsbijstand of reisverzekeraar om hulp of benader de uitvoerende vliegtuigmaatschappij
-
5Blijf altijd rustig en geniet van uw verdere reis!