Aankomsthal op de luchthaven

Hoe claimt u de compensatie bij de luchtvaartmaatschappij?

Bij vertraging, annulering, instapweigering of omboeking van uw vlucht

Mocht u problemen hebben gehad met uw vlucht, dan heeft u mogelijk recht op een compensatie. In Verordening 261/2004 is bepaald wanneer u recht heeft op een compensatie. Deze compensatie kunt u claimen bij de luchtvaartmaatschappij. In praktijk blijkt het claimen van deze compensatie een moeilijke opgave, omdat de luchtvaartmaatschappij u afscheept of simpelweg niet reageert.

Hoe komt u in aanmerking voor compensatie?

Begin altijd met het indienen van een klacht bij de luchtvaartmaatschappij. Reageren zij niet, vindt u het proces te moeilijk of wordt uw klacht afgewezen dan kunt u een van de volgende opties raadplegen:

  • Overleg met uw reisbureau
  • Vraag uw rechtsbijstandsverzekeraar om hulp
  • Vraag uw reisverzekeraar om hulp
  • Besteed uw claim uit aan een gespecialiseerd claimbureau

 

Schema claim indienen

Zelf een klacht indienen

Een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij kan in de meeste gevallen via de website van de betreffende luchtvaartmaatschappij. Mocht dit niet zo zijn dan kunt u een brief sturen naar de betreffende luchtvaartmaatschappij. Het juiste adres kunt u vinden op de website van de luchtvaartmaatschappij of navragen bij uw reisbureau.

Wordt u niet geholpen door de luchtvaartmaatschappij? Dan kunt u er voor kiezen om een gespecialiseerde passagiersrechtenorganisatie in te schakelen.

Overleg met uw reisbureau

Het reisbureau helpt u niet alleen bij het boeken van uw reis, maar helpt u ook graag verder bij het oplossen van problemen die ontstaan tijdens uw reis. Is uw vlucht vertraagd, geannuleerd, bent u omgeboekt of mocht u niet mee? Vraag bij uw reisbureau na of zij u verder kunnen helpen bij het claimen van een compensatie.

Vraag uw rechtsbijstandsverzekeraar om hulp

Mocht u een rechtsbijstandsverzekering hebben, dan kunt u hen inschakelen bij het behalen van uw rechten als vliegtuigpassagiers. U staat met behulp van een rechtsbijstandsverzekering sterker tegen een machtige partij zoals een luchtvaartmaatschappij. Zij zullen voor u het basisbedrag claimen bij de luchtvaartmaatschappij. De voorwaarden die hiervoor gelden, kunt u opvragen bij uw verzekeraar.

Vraag uw reisverzekeraar om hulp

Diverse reisverzekeraars bieden hulp bij problemen met uw vlucht. Per reisverzekering is het verschillend of zij u de compensatie kunnen bieden waar u recht op heeft. Zo ontvangt u in veel gevallen pas vanaf 8 uur vertraging een vergoeding, terwijl in de Verordening staat dat u recht heeft op compensatie vanaf 3 uur. Het is dan ook verstandig om bij uw reisverzekeraar na te gaan of zij u de compensatie kunnen bieden waar u recht op heeft.

Besteed uw claim uit aan een gespecialiseerd claimbureau

In Nederland zijn verschillende claimbureaus gespecialiseerd in de rechten van vliegtuigpassagiers. Zij helpen dagelijks honderden gedupeerde passagiers bij het behalen van hun recht op compensatie. Een gespecialiseerd claimbureau neemt het gehele claimproces voor u uit handen:

  • Zij benaderen de luchtvaartmaatschappij
  • Wanneer de luchtvaartmaatschappij weigert te betalen, starten zij een juridische procedure namens u.

U hoeft alleen de claim bij hen in te dienen en zij doen de rest. Veel van de claimbureaus werken op basis van no cure, no pay. Hebben zij geen succes, dan betaald u hen niets. Het bedrag dat het claimbureau inhoudt van de compensatie is per claimbureau verschillend.

Een voorbeeld van zo’n claimbureau is EUclaim. Dit claimbureau heeft toegang tot de unieke database van Lennoc Flight Intelligence. Deze database bevat wereldwijde vlucht-, weer- en persgegevens, zodat zij uw claim onderbouwd bij de vliegtuigmaatschappij en/of rechtbank aan kan bieden.

Op de website van dit claimbureau kunt u eenvoudig controleren of u recht heeft op een compensatie. Na het gratis advies kunt u zelf beslissen of u de claim indient of dat u gebruik maakt van een van de andere opties.

Tips bij problemen met uw vlucht

  • 1
    Kijk uit met het aannemen van vouchers. Deze zijn vaak moeilijk inwisselbaar en beperkt geldig. Hiermee kan uw recht op een compensatie vervallen!
  • 2
    Vraag om een geschreven verklaring van de betrokken vliegtuigmaatschappij over de problemen met uw vlucht of bagage.
  • 3
    Bewaar uw ticket(s), instapkaart(en) en overige reisdocumenten.
  • 4
    Bewaar bonnetjes van de gemaakte kosten door problemen met uw vlucht of bagage.
  • 5
    Vraag bij thuiskomst uw reisbureau, rechtsbijstand of reisverzekeraar om hulp of benader de uitvoerende vliegtuigmaatschappij
  • 6
    Blijf altijd rustig en geniet van uw verdere reis!