Aansluitende vlucht gemist?
Aansluitende vlucht gemist door vertraging van uw eerdere vlucht? Heeft u hierdoor een lange vertraging opgelopen? Als u met een vertraging van meer dan drie uur aankomt op uw eindbestemming, heeft u mogelijk recht op compensatie tot €600 per persoon. Daarnaast heeft u bij het missen van uw vlucht door een vertraging ook nog andere rechten als vliegtuigpassagier.
Rechten bij het missen van uw aansluitende vlucht
Na het missen van uw aansluitende vlucht kunt u zich melden bij de balie van de betreffende luchtvaartmaatschappij. De maatschappij is verantwoordelijk voor het regelen van een vervangende vlucht volgens Verordening 261/2004. Als het niet mogelijk is om op uw eindbestemming te komen moeten zij een vlucht aanbieden terug naar uw vertrekpunt.
Stel: U heeft een vlucht naar New York geboekt. U vliegt vanaf Amsterdam Schiphol naar Frankfurt om vervolgens door te vliegen naar New York. De vlucht van Amsterdam naar Frankfurt loopt een vertraging op van 15 min. Door deze vertraging kunt u uw vlucht naar New York niet meer halen. U mist uw aansluiting en krijgt een nieuwe vlucht aangeboden die 8 uur later vertrekt. In dit geval heeft u recht op compensatie voor het geleden tijdsverlies. Daarnaast mag u de kosten voor bijvoorbeeld een maaltijd ook terugvragen.
Recht op verzorging
Als u uw aansluitende vlucht gemist heeft en uw vervangende vlucht een dag later vertrekt is de luchtvaartmaatschappij verplicht een accommodatie en eventueel vervoer aan te bieden. Bij een langdurige vertraging heeft u recht op verzorging, zoals eten, drinken, etc. Vaak biedt de luchtvaartmaatschappij u hiervoor een voucher aan. Mochten zij dat niet doen dan kunt u zelf iets te eten en drinken aanschaffen en de kosten hiervan terugvragen bij de luchtvaartmaatschappij.
Vlucht gemist compensatie
Bij een gemiste aansluiting door een vertraging heeft u mogelijk recht op compensatie. Als u meer dan drie uur later op uw eindbestemming aankomt heeft u recht op compensatie tot €600 p.p. Het is hierbij belangrijk dat u vliegt met een luchtvaartmaatschappij uit de EU of vanuit de EU naar een land buiten de EU vliegt. Daarnaast is het ook belangrijk dat beide vluchten in één boeking zitten. De hoogte van de compensatie wordt bepaald aan de hand van de afstand die u vliegt. Bij de afstand wordt er gekeken naar het begin en eindpunt van uw geboekte vlucht.
Vluchtbestemmingen binnen de EU
- €250 compensatie bij een gemiste vlucht tot 1500 km
- €400 compensatie bij een gemiste vlucht van meer dan 1500 km
Vluchtbestemmingen buiten de EU
- €250 compensatie bij een gemiste vlucht tot 1500 km
- €400 compensatie bij een gemiste vlucht van 1500 km tot en met 3500 km
- €600 compensatie bij een gemiste vlucht van meer dan 3500 km
Bij aankomstvertragingen tussen de drie en vier uur en een afstand van 3500 kilometer of meer, heeft u recht op 50% van de compensatie.
Buitengewone omstandigheden bij het missen van uw vlucht
Als u uw vlucht mist door een vertraging van uw eerdere vlucht die veroorzaakt werd door een buitengewone omstandigheid heeft u geen recht op compensatie. Er wordt gesproken van een buitengewone omstandigheid als uw vlucht vertraagd is en de luchtvaartmaatschappij hier niet verantwoordelijk voor is. Hierbij kunt u denken aan weersomstandigheden, zoals mist, maar ook aan terroristische aanslagen en stakingen van de luchtverkeersleiding.
Koffer vertraagd door gemiste aansluiting
Bij een gemiste aansluiting is de kans dat uw koffer niet op tijd is, groot. Bij een gemiste aansluiting blijven koffers vaak staan op de luchthaven van uw tussenstop. Dit komt doordat u niet de geplande vlucht heeft kunnen nemen. Als u uw koffer niet op de bagageband vindt is het van belang dat u zich bij de ‘Lost and Found’-balie meldt en een PIR-formulier invult. Als uw bagage bijvoorbeeld pas een dag later aankomt mag u de hoognodige spullen aanschaffen zoals een tandenborstel, ondergoed en kleding. De kosten die u hiervoor moeten maken kunt u terugvragen bij de luchtvaartmaatschappij.
Compensatie voor een gemiste aansluiting claimen
Het claimen van uw compensatie en de eventueel extra gemaakte kosten kunt u doen bij de luchtvaartmaatschappij. Mocht de luchtvaartmaatschappij niet antwoorden of als u het liever niet zelf doet kunt u ook kijken naar andere partijen, zoals uw reisverzekering, rechtsbijstand of een gespecialiseerd bureau die zich volledig focust op het helpen van gedupeerde vliegtuigpassagiers.