Vlucht gewijzigd? Dit zijn uw rechten!
U heeft een mooie reis geboekt, maar een week voor vertrek meldt de luchtvaartmaatschappij dat uw vlucht gewijzigd is. U vertrekt een dag later, terwijl uw terugvlucht wel op de geplande tijd blijft staan. Door deze schemawijziging heeft u een dag korter op uw bestemming. Bij een schemawijziging van uw vlucht heeft u verschillende rechten. Zo heeft u recht op vergoeding van de door u extra gemaakte kosten en mogelijk recht op compensatie voor uw geleden tijdsverlies. Dit alles op basis van Verordening 261/2004 en het Verdrag van Montréal.
Vluchttijden veranderd, wat nu?
U heeft bericht ontvangen van de luchtvaartmaatschappij of de reisorganisatie dat uw vluchttijden veranderd zijn. Uw vluchttijden, ook wel vluchtschema, mag wijzigen tot twee weken voor vertrek zonder dat dit consequenties heeft voor de luchtvaartmaatschappij. Doen zij dit minder dan twee weken voor vertrek dan heeft u, volgens Verordening 261/2004, recht op compensatie en eventueel recht op vergoeding van de extra gemaakte kosten. Het is hierbij belangrijk dat u bewijs bewaart van het moment van informeren.
Mag de luchtvaartmaatschappij mijn vluchttijden wijzigen?
De luchtvaartmaatschappij mag uw vluchttijden wijzigen of zelfs de vlucht helemaal uit het schema halen mits zij dit meer dan twee weken voor vertrek aan u communiceren. Dit komt vaak voor bij pakketreizen en tijdens de zomerperiode. De luchtvaartmaatschappij heeft de zorgplicht richting de passagier en moet dan ook de passagier op tijd informeren. Zij kunnen dit via de reisorganisatie doen of direct melden bij de passagier. Wanneer u als passagier de wijziging minder dan twee weken voor vertrek hoort heeft u recht op compensatie en vergoeding van de extra gemaakte kosten. Verordening 261/2004 maakt hierbij geen onderscheid tussen lijn- of chartervluchten.
Vergoeding van uw extra gemaakte kosten
Als uw vluchttijden veranderd zijn bestaat de mogelijkheid dat u een dag langer moet blijven. Het kan zijn dat u daardoor extra kosten moet maken voor bijvoorbeeld een extra hotelovernachting en de huur van de huurauto een dag langer. Deze extra kosten moet de luchtvaartmaatschappij vergoeden als u dit binnen twee weken voor vertrek te horen heeft gekregen. Hierbij is het altijd belangrijk om bewijs te bewaren.
Recht op compensatie bij verandering in vluchttijden
Of u recht heeft op compensatie hangt af van de verandering in de vluchttijden en wanneer u geïnformeerd bent:
- Bent u meer dan 2 weken voor vertrek geïnformeerd, dan heeft u geen recht op compensatie
- Bent u tussen 14 en 7 dagen voor vertrek geïnformeerd en bent u meer dan 2 uur eerder vertrokken of 4 uur later aangekomen, dan heeft u recht op compensatie
- Bent u 7 dagen of minder voor vertrek geïnformeerd en bent u meer dan 1 uur eerder vertrokken of meer dan 2 uur later aangekomen, dan heeft u recht op compensatie
Daarnaast is het van belang dat u vliegt met een luchtvaartmaatschappij uit de EU of vertrekt vanuit een luchthaven in de EU.
Situaties waarbij u geen recht op compensatie heeft
Niet in alle gevallen heeft u recht op compensatie. Als de luchtvaartmaatschappij uw vluchttijden veranderd, omdat er sprake is van een buitengewone omstandigheid heeft u geen recht op compensatie. Wel heeft u in zo’n geval recht op vergoeding van de extra gemaakte kosten. Er wordt van een buitengewone omstandigheid gesproken als de luchtvaartmaatschappij niet verantwoordelijk is voor de wijziging in uw vluchtschema. Hierbij kunt u denken aan extreme weersomstandigheden die het niet toelaten om te gaan vliegen of terrorisme.
Hoogte van de compensatie
Als u recht heeft op compensatie dan wordt de hoogte van de compensatie bepaald aan de hand van de afstand van uw vlucht.
Vluchtbestemmingen binnen de EU
- €250 compensatie bij een vertraagde vlucht tot 1500 km
- €400 compensatie bij een vertraagde vlucht van meer dan 1500 km
Vluchtbestemmingen buiten de EU
- €250 compensatie bij een vertraagde vlucht tot 1500 km
- €400 compensatie bij een vertraagde vlucht van 1500 km tot en met 3500 km
- €600 compensatie bij een vertraagde vlucht van meer dan 3500 km
De hoogte van de compensatie wordt verlaagd met 50% als het verschil in aankomsttijd van de oorspronkelijke vlucht en de vervangende vlucht als volgt is:
- Bij een geannuleerde vlucht tot 1500 km waarbij de vervangende vlucht één tot twee uur eerder vertrekt.
- Bij een geannuleerde vlucht tussen de 1500 km tot en met 3500 km waar bij de vervangende vlucht één tot drie uur eerder vertrekt of twee tot vier uur later aankomt.
- Bij een geannuleerde vlucht met een bestemming buiten de EU van meer dan 3500 km waarbij de vervangende vlucht één tot vier uur eerder vertrekt of twee tot vier uur later aankomt.
Claim uw compensatie bij een schemawijziging
Uw compensatie voor het geleden tijdsverlies claimt u bij de luchtvaartmaatschappij. Vaak kunt u bij de luchtvaartmaatschappij op de website eenvoudig aangeven dat u een compensatie wilt claimen. Dit is niet altijd gemakkelijk in een situatie van een schemawijziging, omdat u in sommige gevallen een niet bestaande vlucht op uw boekingsbevestiging heeft staan. U kunt op de website van EUclaim controleren of u recht heeft op compensatie. Als u recht heeft op compensatie kunt u de claim direct indienen bij de luchtvaartmaatschappij, EUclaim of u kunt contact opnemen met uw reisbureau, reisverzekering of rechtsbijstandsverzekeraar.